Noua regulă propusă privind încărcarea/descărcarea de către șoferii de camion
„Șofer = șofer.” Ce prevede proiectul și cum se compară cu legea din Spania și Portugalia
Introducere scurtă
Un proiect de lege iniţiat de deputatul Augustin-Florin Hagiu (PSD) propune să fie interzisă obligarea conducătorilor auto din transportul rutier de mărfuri să participe la operaţiuni de încărcare/descărcare a mărfurilor transportate — cu anumite excepţii pentru transporturi specializate. Iniţiativa a fost depusă recent în Parlament şi are memoriu explicativ publicat de Senat. (cdep.ro)
Ce spune, concret, nota de fundamentare (exemplu din memoriul proiectului)
Din memoriul publicat reiese clar:
Scopul: delimitarea responsabilităţilor între şofer (conducere, siguranţa rutieră) şi beneficiar/expeditor (asigurarea forţei de manipulare/mijloacelor pentru încărcare-descărcare).
Interdicţie: se propune ca şoferii să nu poată fi obligaţi să încarce sau să descarce marfa pe care o transportă, în mod general.
Excepţii: operaţiuni specifice sau transporturi foarte specializate (de ex. autovehicule, produse periculoase, anumite cisternae) pot rămâne în sarcina persoanelor instruite, dacă natura mărfii o impune — proiectul menţionează excepţii limitate.
Motivaţii invocate: protecţia sănătăţii şoferilor (evitarea suprasolicitării), respectarea timpilor de conducere și odihnă, reducerea riscurilor de accidente de muncă și clarificarea contractuală între părţi.
Notă: documentul disponibil pe siteul Senatului este memoriul explicativ al iniţiativei — conţine scopul, argumentele şi excepţiile propuse; dacă doreşti, pot încerca să găsesc şi textul articulat (articolele exacte ale proiectului) — momentan memoriul este sursa publică principală disponibilă online.
Ce obligaţii şi efecte practice ar avea, dacă devine lege
Pentru şoferi: nu vor mai putea fi solicitaţi (în mod obligatoriu) să descarce/încarce, ceea ce reduce efortul fizic şi riscurile; trebuie totuşi să verifice dacă fişa postului/contractul rămân aceleaşi.
Pentru expeditor/beneficiar: vor trebui să asigure personal şi logistică pentru manipulare (rampă, transpalet, stivuitor, etc.). Acest lucru poate genera costuri suplimentare şi va necesita o reorganizare a proceselor de încărcare/descărcare.
Pentru companii de transport: revizuirea contractelor cu clientul, planificarea timpilor de rampă, eventual compensări de timpi de aşteptare — toate acestea pot deveni elemente contractuale explicite.
Comparaţie rapidă cu legislaţia din alte ţări (Spania şi Portugalia)
Spania
În Spania a fost introdusă, prin Real Decreto-Ley 3/2022 (și modificări ulterioare în legislația transporturilor), o prevedere care interzice în general participarea şoferilor de vehicule de transport de marfă la operaţiunile de încărcare/descărcare pentru vehicule cu MMA > 7,5 tone, cu excepţii justificate (siguranţă, tip special de transport, reglementări specifice). Măsura a intrat în vigoare pentru această componentă la 2 septembrie 2022. Spania a introdus şi reguli despre compensarea timpiilor de aşteptare. (boe.es)
Portugalia
Portugalizaţia (acte normative adoptate în anii recenți) a prevăzut de asemenea restricţii şi sancţiuni pentru obligarea şoferilor la încărcare/descărcare; au fost şi reglementări care limitează timpul de aşteptare şi impun condiţii pentru spaţii de aşteptare şi utilităţi pentru şoferi. Practica din Portugalia este frecvent citată ca model pentru alte state din zonă. (Trans.INFO)
Concluzie comparativă: proiectul românesc se aliniază unei tendinţe europene (cel puţin în câteva ţări) de separare clară a rolului de conducere de cel de manipulare a mărfii — cu menţiunea că fiecare stat reglementează excepţiile şi mecanismele de aplicare diferit. (boe.es)
Comentarii Recomandate