Iată o sinteză a rapoartelor recente privind piaţa transportului rutier de marfă în România
Iată o sinteză a rapoartelor recente privind piaţa transportului rutier de marfă în România — câteva elemente cheie, provocări şi perspective pentru 2025-2030.
📊 Elemente cheie
În 2023, companiile româneşti de transport şi logistică au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe şosele, ceea ce reprezintă o creştere de 69% faţă de acum 10 ani — cel mai rapid ritm de creştere din UE. (ZF.ro)
Piaţa spaţiilor industrial-logistice în România s-a extins de aproape cinci ori în ultimul deceniu şi este estimat să ajungă la ~8 milioane m² în 2025. (bursa.ro)
Din totalul transportului rutier de marfă în România, peste 77% sunt livrări interne — una dintre cele mai mari ponderi din UE. (bursa.ro)
⚠️ Provocări şi riscuri
Deşi ritmul de creştere este foarte bun, volumul transportului rutier de marfă al României rămâne de peste 6-7 ori mai mic decât al Poloniei, deşi populaţia şi economia nu sunt atât de diferite. (ZF.ro)
Infrastructura rutieră şi feroviară modernă continuă să reprezinte un obstacol major pentru dezvoltarea logisticii şi eficienţei sectorului. (intermodal-logistics.ro)
Perspectivele indică o creştere moderată: de exemplu, pentru România se preconizează o creştere anuală volumetrică cu ~1% la nivel general între 2025-2030, dar cu ~4%/an pentru transportul naţional. (UNTRR)
Costurile cresc: de exemplu, se anticipează că aplicarea taxei de drum în funcţie de distanţă pentru vehiculele de marfă va aduce o creştere cu ~10% a costurilor doar din această măsură, începând cu 2026. (UNTRR)
🔮 Perspective pentru 2025-2030
Transportul rutier de marfă în România: +1% volum anual, +8% anual în valoare, până în 2030. Principala creştere va veni din transportul naţional, nu internaţional. (UNTRR)
Segmentul internaţional bilateral, cabotajul şi „cross-trade” (transport între state de tranzit fără legătură directă cu ţara operatorului) riscă să scadă ca volum pentru operatorii români din cauza costurilor mai mari şi concurenţei.
Pentru a profita de potenţial, este nevoie de investiţii în infrastructură, eficientizare şi sustenabilitate — de exemplu adoptarea tehnologiilor mai eficiente, reducerea kilometrajului pe gol, îmbunătăţirea utilizării flotei. (pe model european) (logisticpost.ro)
Comentarii Recomandate