Sari la conținut
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Comunitatea soferilor profesionisti

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viaţa de camionist în umbră — abuzuri şi proteste în Europa

Featured Replies

Postat
  • Administrators

Viaţa de camionist în umbră — abuzuri şi proteste în Europa

Image

Image

Image

Situaţia la faţa locului

În Europa anului 2025, dincolo de asfaltul strălucitor al camioanelor moderne, persistă realităţi adesea neştiute: şoferi străini care lucrează în condiţii tensionate, cu salarii întârziate, ameninţări sau presiuni administrative. Unul dintre cele mai elocvente cazuri este prezentat de jurnalul „FNV” din Olanda: şoferi veniţi din Asia Centrală, angajaţi de companii din UE, care susţin că „au fost trataţi ca pradă” — fără să li se plătească salariile, cu tiruri oprite de firme, documente reţinute. (DutchNews.nl)

„Walk round a truck stop and nine of the 10 drivers are from outside the EU … Their employers ignore the rules and don’t observe the working conditions that apply here.” — citat din FNV. (DutchNews.nl)

Într-un alt exemplu, în 2025, lanţul de acţiuni sindicale la nivel european: în cadrul săptămânii de acţiune a International Transport Workers’ Federation (ITF) / European Transport Workers’ Federation (ETF) „Safe Rates Action Week”, se evidenţiază faptul că 60 % dintre şoferii de camioane şi 66 % dintre cei de autocare din Europa raportează că se urcă la volan când sunt obosiţi — un risc nu doar pentru ei, ci şi pentru traficul public. (itfglobal.org)

Concret: ce reclamă şoferii

Factorii principali ai nemulţumirilor sunt:

  • Salarii întârziate sau mai mici decât cele promise; de multe ori şoferii sunt recrutaţi din ţări non-UE cu promisiuni mari care nu se respectă. (DutchNews.nl)

  • Condiţii de muncă grele: odihnă insuficientă, dormitul în cabină fără facilităţi, presiune pentru încărcări/descărcări rapide. (Le Monde.fr)

  • Lipsa infrastructurii adecvate: parcări sigure, zone de odihnă decente, siguranţă personală în timpul pauzelor. De exemplu, în Olanda, sindicatele cer mai multe „safe parkings” pentru şoferi. (ESPORG)

  • Reglementări, proceduri sau interpretări privind drepturile lor care creează vulnerabilitate: unii şoferi spun că au fost forţaţi să manipuleze tahografe, să mintă oficialilor etc. (DutchNews.nl)

De ce apare fenomenul

  • Globalizarea lanţurilor logistice şi subcontractarea masivă: firme mari angajează prin firme-intermediar, adesea schimând jurisdicţia/ţara de înregistrare pentru a reduce costurile şi obligaţiile.

  • Mobilitatea transnaţională: şoferi din ţări non-UE aduşi pentru trasee europene, dar sistemele de supraveghere, de aplicare a drepturilor, sunt insuficiente.

  • Presiunea pe costuri în transportul rutier: firmele sunt puse să livreze „mai repede, mai ieftin”, ceea ce deseori conduce la compromisuri asupra condiţiilor de lucru.

  • Infrastructura şi reglementările neadaptate: de pildă, lipsa parcărilor sigure pentru camioane, legislaţii naţionale care nu sunt armonizate, monitorizare slabă.

Impact pentru şoferi şi pentru industrie

  • Pentru şoferi: stres marit, risc sporit de accidente din cauza oboselii, burn-out, demisie sau migrarea către alte ţări/firme — toate acestea afectează stabilitatea locului de muncă.

  • Pentru industrie: imagine slabă, probleme de retenţie a şoferilor, costuri ascunse (absenţe, accidente, litigii), vulnerabilitatea lanţului logistic.

  • Din punct de vedere societal: când condiţiile şoferilor sunt slabe, calitatea transportului, siguranţa rutieră şi eficienţa lanţurilor de aprovizionare pot fi afectate.

Un semnal de alarmă pentru România

Chiar dacă aceste exemple vin din Olanda, Germania, Franţa, ele au relevanţă pentru piaţa românească:

  • Firmele româneşti de transport care operează internaţional trebuie să fie atente la condiţiile de muncă oferite şoferilor — pentru a evita pierderi de personal sau probleme de conformitate.

  • Dacă infrastructura (parkings, facilităţi, siguranţă) este slabă sau angajaţii vin din regiuni vulnerabile, există risc de exploitare, care poate duce la controale, sancţiuni sau deteriorarea reputaţiei.

  • Autorităţile şi organizaţiile din domeniu ar putea lua exemplu de bune practici: lobby pentru parcări sigure, monitorizarea condiţiilor de muncă, sprijin pentru şoferi.


Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

Navigare recentă 0

  • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

Informații Importante

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.