Sari la conținut
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Comunitatea soferilor profesionisti

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Carosabil cu zapada/polei/apa/macadam....ce frana folositi?

Featured Replies

Postat
  • Members

pe timp nefavorabil ,obijnuiesc sa folosesc frana motor ( nu brusca),si mersul foarte incet ,  daca am de coborat o panta , pornesc de sus, intro treapta inferiora ,daca vine o curba, sau altceva reduc din timp, de aia sunt indicatoare si semne de circulatie , sa sti cu ce urmeaza sa te intalnesti¡¡ A anticipa e mare lucru ¡¡ In rest pe drum ,, uscat ,, pedalez cat pot de tare !¡ In cazul franarii in situatie de urgenta , brusca ,cred ca nu exista un tipar anume , toate difera de conjuncturile in care se produc .

  • 2 months later...
  • Răspunsuri 109
  • Citiri 65,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Nu cred ca e bine. Sau poate oi fi eu depasit de vremuri. Mai stii?! Spun ca nu este bine pentru ca nimeni nu a vorbit, in fapt, de primul si primul lucru ca sofer de camion. Sa simti camionul, sa fii

  • Ori ca folosesti Retarderul/intarderul ori ca folosesti frana de motor,tot axa motrica ii solicitata,diferenta ii ca :retarderul/intarderul actioneaza pe cardan,sau la intrarea cardanului in cutie ,pe

  • si mai aveti pretentii de profesionisti,asta ar trebui sa fie primul lucru care ar trebui sa-l stiti cind va incumetati sa conduceti un camion. dupa mine singura persoana care are ceva expierenta este

Postat

cel mai mult imi place raspunsul lui Axle,trebuie sa adaptezi un stil de mers preventiv,fara viteza excesiva,iar in situatii deosebite sa ajungi la un echilibru intre cele 3 tipuri de franare...dar asta se poate ajunge doar dupa ani de experienta...pana in punctul acela,cea mai buna franare,este DELOC...adica mers preventiv,cu o viteza "adaptata la conditiile de trafic si de drum" sper ca ati observat sarcasmul :))

Postat
  • Members

eu folosesc frana direct ,frana de motor intra automat ca doar nu o sa accelerez cu mana::::::::::::intarderu incetineste numai motrica si atunci cand este setat pe dur o sa te depaseasca vagonu ::::::::::trebuie stapanire de sine nu trebuie lasat abs sa lucreze tu trebuie sa fii ca un abs si gandire limpede pt a lua decizia cea mai corecta in caz ca nu reusesti sa opresti la timp

  • 3 months later...
Postat
  • Members

ati abordat un subiect interesant.e bine de stiut si mai multe pareri.

  • 2 weeks later...
Postat
  • Members

servus tuturor! Am si eu o parere personala , pe care vreau sa o expun. Eu unul folosesc retarderul ,,la greu". Bineinteles fara al forta! Totodata simpla decelerare , ma ajuta , creind o frana de motor fireasca. Frana de serviciu trebuie calcata progresiv si cu mult simt. Caut sa analizez cat mai bine situatia de trafic si starea drumului , astfel caut distanta fata de cel din fata sa-mi fie suficient de mare incat sa pot actiona corect. faptul ca remorca nu franeaza , nu prea ma deranjaza , caci totdeauna caut sa franarea sa o fac in lung si cat mai drept. Mai rau e cand remorca franeaza innaintea capului! Atunci remorca derapeaza si nu o mai controlezi usor! Retarderul ( sa tina bine) e o jucarie perfecta daca-l folosesti cu finete! Intr-un final eu actionez cam asa: retarder, decelerare totodata franare progresiva continua, treapta inferioara, totul fara a brusca comenzile, insa cel mai important lucru consta in prudenta!

  • 4 weeks later...
Postat
  • Members

eu nu recomand deloc retarderul ,mai ales daca nu ai incarcatura!in rest tin cont de mai multi factori,dar cred ca ordinea cea mai buna e calcarea usoara a franei,scaderea treptelor vitezei cate una pe rand,si apoi in functie de caz retarderul!    -asta fac eu pt camion+remorca,pt semiremorci poate fi divers!

Postat
  • Members

danyeltrans , poate sunt eu mai de la tara dar Volvo fh 15 ? si retarder pe vagon ? unde conduci fratica pe Google ?

Postat
  • Members

va salut.....parerea mea personala la acest subiect, este ca retarderul trebuie folosit in 90% din cazuri doar pe teren uscat, deci in conditiile astea....niciodata. iar cu frana de motor...e cu dus si intors...numai bine va urez :)

Postat
  • Members

Salutare . Problema pt profesionistii de pe forum: drum in panta cu zapada si linie continua.Pe dreapta carosabilului,o baba. Ce calcam??? ...linia continua , babaaa?? sau frana ????

Postat
  • Members

Salutare . Problema pt profesionistii de pe forum: drum in panta cu zapada si linie continua.Pe dreapta carosabilului,o baba. Ce calcam??? ...linia continua , babaaa?? sau frana ????

eu mi-as face cruciulite :  ;) ;) si peste linia continua in frana -motor !!! si 2 . 3 claxoane sa stea pe loc :D

Postat
  • Members

Parerea mea din proprie experienta, retaderul sal folosesti cat mai putin si pe drumuri uscate findca carosabilul e plin de ulei pe care nu il observi, iar cand e ud sa nu il folositi deloc.Am folosit retarderul intro cursa ,si drumul era uscat,iar remorca a inceput sa faca balans in stanga si in dreapta pana in momentul cand am inceput sa acelerez.Am intrebat multi mecanici si soferi si toti miau spus ca pe carosabil este mult ulei care nu il observam.

  • 3 weeks later...
Postat
  • Members

Salutare . Problema pt profesionistii de pe forum: drum in panta cu zapada si linie continua.Pe dreapta carosabilului,o baba. Ce calcam??? ...linia continua , babaaa?? sau frana ????

Pai e logic ca baba
Postat
  • Members

eu mi-as face cruciulite :  ;) ;) si peste linia continua in frana -motor !!! si 2 . 3 claxoane sa stea pe loc :D

acceleratia normal ca a-mi pierd demaraju

Postat
  • Autor
  • VIP

Parerea mea din proprie experienta, retaderul sal folosesti cat mai putin si pe drumuri uscate findca carosabilul e plin de ulei pe care nu il observi, iar cand e ud sa nu il folositi deloc.Am folosit retarderul intro cursa ,si drumul era uscat,iar remorca a inceput sa faca balans in stanga si in dreapta pana in momentul cand am inceput sa acelerez.Am intrebat multi mecanici si soferi si toti miau spus ca pe carosabil este mult ulei care nu il observam.

La unele camioane ai mai multe trepte la Retarder,sunt cu 2 , 3, 4 trepte,daca dai pe utima trapta normal ca incepe sa joace remorca,ii ca si cum ai da din a 8 in a 5 -a

  • 4 weeks later...
Postat
  • Members

Conduc un Man TGA 18.530 cu intarder, 6 drepte. nu il folosesc cand sunt gol pe ud si zapada .cand sunt cu 25T pe ud pe coborare drept,i poti da drepta 1 sau 2 sau 3 fara a brusca volanu si ocoli obstacole cu intarderu in functiune...dar totusi in cele mai dure situatii folositi si adaptati condusul preventiv si prudent,adica!!! adaptati viteza la condiitile de drum.

Postat
  • Members

,mai rau e cand remorca franeaza inaintea capului tractor, zice cineva iar altcineva ca ,drumul este plin de ulei,iar fi spus un mecanic deci........eu zic sa va reveniti baieti

Postat

Pe umezeala,polei,zapada nu se recomanda folosirea retarterului poate provoca derapaj acum fiecare cum  vrea eu il folosesc dar actionez cate o treapta cu interval intre trepte, las pana actioneaza prima treapta trag a doua treapta si tot asa. Si tot odata frana

Postat
  • Members

Colegul copilu a dat raspunsul cel mai complet,sunt in totalitate de acord cu el si cu Dan Bv,valabil pentru cap tractor cu semiremorca!

  • 4 weeks later...
Postat
  • Members

pe drum alunecos NU folositi retarderul sau orice sistem ce franeaza axa motoare !stiti de ce Scania (unele)au frana separata ptr semiremorca?ca sa va indrepte daca exista tendinta de derapaj stil 'briceag' stiati ca retarderul se decupleaza automat la seriile noi de camioane daca axa motoare tinde sa blocheze?totul este facut in asa fel ptr a exclude retarderul sau frana de motor pe drum cu gheata, polei etc.Suedia este tara nordica si stiu ei prea bine de ce au pus sistemele astea pe camioane .toate sistemele tandem camion remorca ;cap tractor semiremorca sant setate ca semiremorca sa inceapa prima franarea cand sant cuplate ptr a evita deraparea stil briceag(intrebati la KRONE daca nu credeti ).buna intrebarea...am ramas uimit sa vad cati dintre colegi cu pretentii sant 'veterani 'pe site dar incepatori in meserie..respect si drumuri bune

Postat

eu mi-as face cruciulite :  ;) ;) si peste linia continua in frana -motor !!! si 2 . 3 claxoane sa stea pe loc :D

si daca baba ii surda?
  • 3 months later...
  • 1 month later...
Postat
  • Members

Pe un astfel de carosabil eu folosesc sistemul de franare "mers incet". :D

La inceput ma gandeam: daca intervine o situatie brusca, neprevazuta, am de ales intre a pierde aderenta prin frana de serviciu sau a fi impins de semiremorca prin retrogradarea treptei sau folosirea retarderului. Apoi mi-am zis: astea sunt situatii care depind de mai multi factori: gradul de aderenta, inclinatia drumului, masa ansamblului, anvelopele si starea lor, distanta pana la obstacol etc. De preferat e sa folosesti sistemul de franare care incetineste toate rotile, respectiv frana de serviciu. Dar daca derapezi? :) Si atunci zici, bine, voi folosi frana de motor/retarder. Bun, si daca te impinge semiremorca? :) De aia zic eu ca folosesc sistemul de franare "mers incet". :)

Dincolo de cele spuse, in cazuri surprinzatoare pe un astfel de carosabil, eu urmez etapele :

1. putin retarder

2. retrogradez treapta de viteza

3. frana de serviciu

4. repet pana la oprire

Am aplicat-o si la autobuz si pana acum a mers.

deosebit raspunsul, imi place modul tau de gandire!

ca o completare va aduc aminte de cele doua limitari: 30 si de 50, daca mai stie cineva la ce ma refer

30 kmph in localitate si 50 kmph in afara in cazurile cand drumul este acoperit cu gheata, polei, zapada, mazga etc..

Postat
  • Members

este bine sa invatam pt atestate....ne intra ceva la cap....aviz incepatorilor

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

Navigare recentă 0

  • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

Informații Importante

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.